Eugen Ionescu și duhovnicul de la Muntele Athos: „Dacă ai, într-adevăr, credintă, atunci totul intră în rânduială, de la sine”

Eugen Ionescu (26 noiembrie 1909 – 28 martie 1994) a fost un dramaturg româno-francez și unul dintre cei mai proeminenți reprezentanți ai teatrului absurd. Într-un interviu acordat revistei franceze Paris Match, Eugen Ionescu relatează experiența de mai jos, pe care a avut-o pe Muntele Athos:

„M-am născut într-o familie ortodoxă și am locuit la Paris. La douăzeci și cinci de ani eram un tânăr reprezentant autentic al culturii seculare din Parisul de pe vremea aceea. Într-o zi, mi-a venit ideea să vizitez Muntele Athos, din cauza așezării ei (și așa și era, în fapt): un loc al pustniciei în Biserica Ortodoxă. Odată ajuns acolo, mi-a mai venit un gând: să mă spovedesc. Asa că m-am dus si am găsit un ieromonah, un părinte duhovnic.

Ce i-am spus părintelui? Păcatele obisnuite ale unui tânăr secularizat, care trăia fără să-L cunoască pe Dumnezeu. După ce m-a ascultat, părintele ieromonah m-a întrebat:
– Fiul meu, crezi în Dumnezeu?
– Da, da, părinte; cred. De fapt, eu chiar sunt botezat creștin-ortodox.
– Ei bine, fiul meu, crezi și accepti pe deplin faptul că Hristos este Dumnezeu și Ziditorul lumii și al nostru?

Aici m-am cam pierdut. Era pentru prima oară când îmi punea cineva această întrebare atât de direct – o întrebare la care trebuia să dau un răspuns onest și în fața căreia trebuia să îmi exprim clar atitudinea. Nu era vorba doar dacă credeam că cineva a creat lumea, dar si că acest Dumnezeu, Creatorul lumii, are legătură cu mine. Si că am și o relatie personală cu El! I-am răspuns părintelui:

– Părinte, eu cred; dar te rog, ajută-mă să înteleg lucrul acesta mai bine.
– Ei, dacă crezi cu adevărat, atunci totul intră în rânduială, de la sine.”

Această întâmplare a determinat o schimbare în viata lui Eugen Ionescu, care, în ciuda celebrității și notorietătii sale, până la sfârșitul vieții a dus o viață pioasă de creștin ortodox, profund credincios.

Ce-au însemnat acele cuvinte ale bătrânului duhovnic: „Dacă crezi, totul intră în rânduială, de la sine”? Părintele n-a vrut decât să îi arate lui Eugen Ionescu faptul că credinta în Dumnezeu nu este o teorie abstractă, oarecare, sau niste cuvinte pompoase. Credința în Dumnezeu înseamnă încredere și ascultare totale față de Persoana care este Creatorul și totodată Mântuitorul tău.

Asadar, credinta în Hristos nu ține doar de cuvinte, ci mai ales de niște eforturi de pocăință conștientă și de întoarcere la dorința și îmbrățișarea lui Hristos, care este Biserica.

[P] Pelerinaje la Muntele Athos

Traducere din limba engleză de Mihaela Mihăilă după mystagogy, căreia îi mulțumim pentru osteneală. Se va prelua cu precizarea sursei Blogul Sfântul Munte Athos

Posted on 10 februarie 2012, in Interviuri and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 10 comentarii.

  1. Doamne ajuta! Dumnezeu si Maica Domnului sa va ajute si sa va conduca dupa voia cea sfanta si sa va rasplateasca pt tot cea ce faceti pt zidirea noastra sufleteasca. Si sa ne ajute sa ne mantuim inpreuna.

  2. Foarte frumos ! Succes in continuare, frate Laurentiu pentru osteneala ta !

  3. AM FOST BUCUROASA SA DESCOPAR ACEASTA PAGINA NECUNOSCUTA DIN BIOGRAFIA PREFERATULUI MEU DRAMATURG.
    VREAU S-O PUN SI PE BLOGUL MEU, DACA SE POATE. CU MENTINEREA SURSEI BINEINTELES.

  4. Sigur, o puteți posta cu precizarea sursei. Să fie cât mai multor persoane cu folos.

  1. Pingback: pridvorul lui laurentiu dumitru » Blog Archive » Ultimele douăzeci de postări pe blogul Sfântul Munte Athos

  2. Pingback: Eugen Ionescu a fost primul om care m-a trimis spre rugăciune. Emoționanta scrisoare a marelui dramaturg către o tânără din România | Sfântul Munte Athos

  3. Pingback: Eugen Ionescu: Mărturie asupra Bisericii de astăzi | Sfântul Munte Athos

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.