Neortodocșii pe Muntele Athos

„Intrarea în biserică în timpul liturghiei și la trapeză în timpul mesei este permisă numai ortodocșilor”

Prezentăm mai jos informatii despre obiceiurile de la câteva mănăstiri de pe Muntele Athos, privitoare la neortodocsi. Sunt informatii din perioada 2006-2008. Este foarte interesant să observi diferitele traditii.

Mănăstirea Vatopedi Pelerinii neortodocsi trebuie să rămână în pronaos în timpul slujbelor, dar pot să mănânce la aceeasi masă cu pelerinii ortodocsi.

Mănăstirea XiropotamuPelerinii neortodocsi nu au voie să participe la slujbe, dar pot să viziteze biserica în afara acestora, însotiti de un monah. Mănâncă doar după ce au terminat masa monahii si pelerinii ortodocsi.

Mănăstirea SimonopetraPelerinii neortodocsi pot să stea în biserică în timpul slujbelor.

Mănăstirea Esfigmenu – Pelerinii neortodocsi nu au voie să intre în biserică si să ia cina în acelasi timp cu monahii si pelerinii ortodocsi (mănâncă la o masă separată).

Mănăstirea HilandarPelerinii neortodocsi trebuie să stea în pronaos în timpul slujbelor, dar pot mânca la aceeasi masă cu pelerinii ortodocsi.

Marea LavrăPelerinii neortodocsi trebuie să stea în pronaos în timpul slujbelor, dar pot mânca la aceeasi masă cu pelerinii ortodocsi si cu monahii.

Mănăstirea Sfântul PavelCina se ia într-o bucătărie mică de lângă dormitoarele pentru neortodocsi.

Mănăstirea StavronikitaNeortodocsii pot să mănânce alături de monahi. În general, neortodocsii stau în pronaos în timpul slujbelor.

Mănăstirea ConstamonituNeortodocsii nu au voie să cineze cu monahii si nici să participe la slujbe.

Mănăstirea DionisiuNeortodocsii iau cina cu monahii, însă pot să asiste la slujbe numai din pronaos.

Sursă: Mystagogy, The Weblog Of John Sanidopoulos

Traducere pentru Blogul Sfântul Munte Athos de Mihaela Mihăilă

Posted on 11 Februarie 2012, in Știri / Anunțuri and tagged , , , . Bookmark the permalink. 7 comentarii.

  1. Traditiile trebuie sa respecte canoanele Bisericii, ca atunci la ce bun spune preotul „Usile, usile…:? Si sa nu uitam ca aceste canoane au fost instituite de Sfintii Parinti sub inspiratia Duhului Sfant, nu de la ei. Iar cum Duhul Sfant nu pune porunca omului decat spre binele omului, ca sa-si vina-n FIRE si sa nu se-ncarce cu pacate savarsite din ignoranta…..

  2. Deci, lumea se imparte in ortodocsi si neortodocsi!? Iar primii au intaietate!?
    Cum se impaca asta cu porunca iubirii? Dumnezeu nu a facut si nu face diferente intre copiii sai! Domnul ii chema si ii primeste pe toti in Casa Sa. Asta nu trebuie sa uite omul.
    E bine, insa, ca cei din urma vor fi cei dintai.

    • Iubirea nu exclude adevarul („Iubirea nu se bucura de nedreptate, ci se bucura de adevar”, spune Sf. Pavel în celebrul imn al iubirii trimis corintenilor).
      Iar adevarul este acesta, unii cred drept si sunt fiii bisericii dreptslavitoare, iar altii nu sunt. La tainele Bisericii au ingaduinta fiii ei, iar Biserica este una, precum spune crezul niceo-constantinopolitan. De aceea in Liturghia credinciosilor se spune: Usile, usile…, pt ca din acel moment erau pazite usile, pentru participarea exclusiva la serviciul divin al celor botezati in Biserica. E o chestiune de eclessiologie pe care o veti gasi la oricare Sfant Parinte care a tratat chestiuni de constiinta dogmatica.
      Uitandu-ma insa pe blogul dvs. cu postari sincretiste, ma tem ca raspunsul meu nu o sa va limpezeasca. Totusi adevarul este Unul, Hristos cel viu, Cel ce a intemeiat Biserica, cea una (numeral, nu pronume).

  3. foarte crestineste…ma intreb…oare cand a venit centurionul la Isus sa-i vindece sluga ce a facut Isus/i-a zis stai intai sa-i vindec pe evrei si abia apoi pe voi paganii de romani?…

  4. daca intr-adevar ortodoxia este calea cea dreapta…oare nu neortodocsii ar avea mai multa nevoie de ea?nu da Isus exemplu cu oaia cea pierduta pt care pastorul isi lasa turma sa si se duce sa o caute?

  5. Serafim Rose despre cativa frati de manastire anglicani, primiti la schitul unde se nevoia:

    „Nu au pus prea multe întrebări şi, evident, nu au fost prea încântaţi când au auzit că: «Ortodoxia este răspunsul căutărilor voastre; dobândiţi-o, şi toate celelalte vi se vor adăuga». Era vădit că doreau un creştinism şi un monahism făcut de ei, astfel încât să se simtă «confortabil» în el, după cum ei înşişi o spuseseră în repetate rânduri”.

    La masă nu mâncau mâncarea şi nu beau apa oferită lor de fraţi, nici nu le foloseau tacâmurile, ci se atingeau doar de cele aduse de ei înşişi în cutii de plastic. In biserică stăteau în spate, acoperind slujba părinţilor cu a lor.

    „In acea după-amiază”, continua Părintele Serafim, „ne-au anunţat că vor pleca cu o zi mai devreme pentru a primi împărtăşania la un centru de retragere anglican în dimineaţa următoare… Era limpede că nu s-ar fi simţit «confortabil» în Ortodoxie, care cere atât de mult (îi «copleşeşte», cum spuneau ei). Duminică dimineaţa nu au venit la slujbă, ci şi-au ţinut slujba lor în arhondaric. Au plecat în sutanele lor albe (pe care le alternau cu negre şi gri), raşi pe cap, cu cruci pectorale şi cu picioarele goale în sandale – vădit străini de Sfânta Ortodoxie şi pregătiţi «să-şi urmeze calea lor». Ultimele cuvinte ale Părintelui Serafim, la despărţire: Nu amestecaţi Ortodoxia cu nimic. Dacă doriţi ortodoxie, atunci intraţi în adâncul ei; dacă nu, atunci mai bine lăsaţi-o în pace şi nu luaţi nimic din ea – nici icoane, nici Rugăciunea lui Iisus, nici nimic altceva.

    O săptămână mai târziu [unul din aceşti fraţi] a trimis o scrisoare plină de reproşuri, acuzându-i pe părinţi de mândrie şi de sarcasm, numindu-i «aşa-zişi părinţi», etc. Se simţiseră ofensaţi mai ales de respectul pe care îl manifestam faţă de Ţar!“

  1. Pingback: pridvorul lui laurentiu dumitru » Blog Archive » Ultimele cincisprezece postări de pe blogul Sfântul Munte Athos (partea a-II-a)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: