De ce un chinez buddhist s-a făcut monah athonit

În cea din urmă călătorie a mea în Sfântul Munte, am vizitat Mănăstirea Simonópetra. Pentru cei ce n-au ajuns acolo, trebuie să le spun că este o mănăstire majestuoasă, ce pare suită în înălţimile cerului de un albastru desăvârşit. Acolo am întâlnit un tânăr frate începător din China. Când l-am văzut întâia dată, am rămas uimit. O dulamă ortodoxă pe un chinez? M-a mişcat din adâncul inimii. Până atunci, nu mai văzusem pe viu aşa ceva, decât în fotografiile misiunilor din Asia. Cum de-a ajuns moştenitorul unei tradiţii culturale asiatice să treacă la creştinism? Nu m-am putut stăpâni să nu-l întreb…

– Frate, cum se face că un chinez ca tine a ales monahismul creştin ortodox, venind dintr-o tradiţie culturală atât de mare? Ai fost buddhist?

– Da, bineînţeles, am fost buddhist.

– Şi ce te-a convins să te faci creştin?

– Tovărăşia dumnezeiască!

– Poftim?

– Da, da, părinte! şi a izbucnit în râs, căci se pare că la fiecare trei cuvinte chinezii trebuie să râdă, apoi a continuat:

– Vezi tu, părinte, în buddhism eşti foarte, foarte singur! Nu există Dumnezeu. Întreaga ta luptă e cu tine însuţi. Eşti singur cu tine, cu eul tău. Eşti cu desăvârşire singur pe calea aceasta – o mare singurătate, părinte! Însă aici, în Ortodoxie, ai un ajutor, un tovarăş şi un împreună-călător în Dumnezeu. Nu eşti singur! Ai pe Cineva care te iubeşte, căruia îi pasă de tine. Lui Îi pasă, chiar dacă tu nu pricepi asta. Poţi vorbi cu El. Îi poţi spune cum te simţi, ce nădăjduieşti – există o relaţie. Nu eşti singur în anevoioasele încercări ale vieţii şi în lupta pentru desăvârşire duhovnicească…

***

Mi-am dat seama de ceva în zilele acelea. O răceală straşnică m-a ţinut la pat. Nici un doctor nu-şi dădea seama ce se întâmplă cu mine. Durerea era însă insuportabilă şi nici un analgezic nu izbutea să-i pună capăt. Am schimbat trei calmante, dar nu mi-au uşurat defel chinurile. În acest moment, am primit vestea că fratele tatălui meu, al cărui nume îl port, suferea de o formă avansată de cancer al corzilor vocale şi laringelui, aşa că i se făcuse o laringectomie. Era rezultatul consumului cronic de alcool şi al fumatului. Dusese îndeobşte o viaţă rea, fără nimic de preţ.

Atunci am simţit ceva, ceva de care-mi vorbise acel fost buddhist, acum monah creştin în Muntele Athos – că ai nevoie de un Dumnezeu cu care să poţi vorbi; ai nevoie să simţi pe Cineva alături, care te ascultă.

Ştiu doar că e nevoie adâncă a omului, vădită de însăşi viaţa. Chiar şi aceşti buddhişti, ce au o credinţă non-teistă, au simţit nevoia să-şi făurească felurite zeităţi, fie şi într-o lume de vis. Au avut însă nevoie să se adreseze cuiva, la ceva – cuiva dincolo şi mai presus de ei, chiar dacă într-o nălucire. Apoi, să nu uităm că realitatea şi adevărul sunt lucruri foarte relevante şi vor rămâne întotdeauna aşa. E o taină!…

Şi mi-am amintit cuvintele Sfântului Grigorie Teologul, care avea o fire sensibilă şi uşor melancolică: „Când nu eşti bine, sau nu te simţi bine, vorbeşte. Vorbeşte, orice-ar fi!”

[P] Pelerinaje la Muntele Athos

Pr. Haralambos Papadopoulos

Traducere de Radu Hagiu / Fotografie : Mănăstirea Simonópetra, © Laurenţiu Dumitru

Sursa: Revista Familia Ortodoxă nr. 37 (2) / febr. 2012

Cărțile Ortodoxe pe care le cauți! Click pe banner!

logo-librarie

Anunțuri

Posted on 18 Iunie 2012, in 13. Mănăstirea Simonopetra, File de jurnal athonit. Impresii ale pelerinilor and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 12 comentarii.

  1. Intrebarea din titlu nu are raspuns in text– de ce precis monah athonit? Cum de a ajuns un Chinez la orthodoxism si nu la catolicism, de exemplu, care este mult mai comun in partea aia de lume decat ortodoxismul?

    • Acesta este titlul dat de autor, in original : Why A Chinese Buddhist Became an Orthodox Athonite Monk

    • Este gresit interpretat, credinta ortodoxa exista de secole in China la fel russii cari au emigrat din fata revolutiei bolsevice cel putin 10 milioane sau refugiat in china de unde in anii 60 din secolul trecut au fort nevoiti din nou sa ia calea pribegiei din cauza sistemului communist si Hrusciov ia cerut din nou pe rusi dela chineji ei au reusit din nou sa emigreze in tarile vestice. Foarte multi chineji au trecut la credinta ortodoxa. Astazi mai exista vreo 30 de mii de ortodocsi chineji. Asa ca a avut de unde sa se inspire inainte de a decide sa devina calugar orthodox. La budisti de fapt votul calugaresc nu este pe viata, de multe ori barbatii se fac calugari pe timpul mansunului sau iernii pentru a economisi mincare pentru familie.

  2. Pentru a intelege de ce crestin ortodox si nu crestin catolic, as cauta intai raspunsul la intrebarea de ce crestin ortodox la muntele Athos si nu crestin ortodox in alta parte?

    Din ce spune domnul chinez inteleg ca experienta tovarasiei Dumnezeiesti a trait-o la muntele Athos.

  3. Eu ma mir de ce nu devin mai multi asiatici ortodocsi, ortodoxia este exact ce le trebuie, pusa pe bazele smereniei, devotamentului si ascultarii lor – capitole la care se pare ca noi nu stam tot atat de bine.

    • Foarte multi asiatici devin ortodocsi astazi e o adevarata misiune ortodoxa inTailanda sint nenumarate biserici chiar si manastire ortodoxa sa si tradus chiar si mica Biblie in Tailandeza. In Indonezia sind zeci de misiuni ortodoxe foarte multi trec la Ortodoxie. In China zeci de biserici ortodoxe si foarte multi credinciosi chineji. Nu demult Patriarhul Rus a vizitat Biserica Ortodoxa Chineza. Vreo 20 de chineji studiaza Teologia in Rusia.
      Honkongul are Biserica Ortodoxa Chineza. Corea de Sud si de Nord la fel. Este o misiune ortodoxa activa in aceste tari. In Japonia exista 50 de mii de ortodocsi Janonezi.

  4. calin eugen

    Impresionant! Intr-adevar, noi crestinii nu suntem niciodata singuri!

  5. …………….. chinezi ….. cu Z

  6. Important aici e că un fost budist a descoperit pentru sine cu multă claritate esenţa Credinţei Ortodoxe. Şi asta l-a făcut să apuce drumul cel drept. Într-atâta l-a iluminat adevărul, că nu s-a speriat nici de asprele nevoinţe, cărora se supun călugării în Sfântul Munte Athos, dimpotrivă, şi le-a ales drept mod de vieţuire, ştiind că pentru asta s-ar putea învrednici de răsplată dumnezeiască. Căci relaţia cu Dumnezeu în Ortodoxie e reală. Varsă, Doamne, lumină asupra tuturor celor îndepărtaţi de Tine!

  1. Pingback: ARTICOLE BLOGURI ORTODOXE (20.06.2012) « Saccsiv's Weblog

  2. Pingback: pridvorul lui laurentiu dumitru » Blog Archive » Ultimele cincisprezece postări de pe blogul Sfântul Munte Athos (partea a-X-a)

  3. Pingback: De ce un chinez budhist s-a făcut monah athonit ? | Rezistența Creștină

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: