Sfaturi pentru soţi, Starețul Efrem Vatopedinul

efraimArhimandritul Efrem, stareţul Sfintei Mănăstiri Vatopedi, Muntele Athos

ARHIM. EFREM: Soţii ortodocşi trebuie să fie conştienţi de faptul că amândoi se împărtăşesc de păcat şi de greşeli. Trebuie însă ca la baza familiei să fie o comuniune în Hristos prin taina Bisericii – este foarte important! „Ceea ce Dumnezeu a unit omul să nu despartă”. Nu cred că este posibilă vreo căsătorie fără acordul lui Dumnezeu. Dacă Dumnezeu nu doreşte unirea a doi tineri, căsătoria nu are loc: ori moare vreunul dintre logodnici, ori se despart, ori rămân necăsătoriţi şi astfel nu se mai ajunge la taina căsătoriei. Dacă se ajunge însă la căsătorie înseamnă că aceasta este acceptată de Dumnezeu – fie că unirea este bine-plăcută Lui, fie că este doar acceptată. De aceea, conştienţi de aceasta, soţii trebuie să se tolereze, să fie îngăduitori unul cu celălalt. Iar seara trebuie să discute despre întâmplările din timpul zilei, dând fiecare explicaţii pentru a nu exista neînţelegeri.

Soţul trebuie neapărat să dovedească în mod practic soţiei că o iubeşte. Firea femeii este atât de slabă, încât îndată ce vede că soţul arată o oarecare amabilitate unei alte femei, fie colegă de serviciu, fie prietenă, în sufletul ei se aprinde invidia. Nu pentru că ar fi o pornire pătimaşă ci, din pricina dragostei ce i-o poartă soţului, doreşte ca acesta să-i aparţină în întregime. Mai mult, femeia devine invidioasă chiar dacă soţul arată dragoste mamei lui. Dacă îi spui: „Bine, dar este mama lui care l-a născut, l-a crescut, i-a fost alături atâţia anii” ea răspunde: „Da, dar o iubeşte pe ea mai mult decât pe mine!”. Toate femeile asta răspund. De aceea soţul trebuie, prin tandreţe, să găsească „butonul” de îmblânzire a soţiei. Noi, monahii, prin modul nostru de viaţă nu avem experienţa femeilor, însă epitrahilul sfintei spovedanii ne-a dezvăluit foarte multe taine din sufletul femeii. Un alt lucru pe care îl constatăm este acela că femeia, după naşterea primului copil, nu mai doreşte atât rolul sexual al soţului, cât tandreţea şi afectivitatea acestuia. De aceea soţul trebuie să cunoască acest lucru şi să fie tandru cu soţia sa.

Niciodată nu trebuie ca soţul să-i facă observaţie soţiei în prezenţa altora, pentru că de multe ori, din egoism, soţii îşi mustră soţiile mai ales în prezenţa propriilor rude.

Sau, dacă soţia dă telefon soţului la serviciu, acesta să nu-i răspundă răstit: „Lasă-mă, n-am timp acum!”, vorbindu-i cu asprime. Ci să-i spună: „Iubito, am treabă acum, însă te voi suna eu puţin mai târziu”. Soţia trebuie să ştie întotdeauna că soţul o iubeşte şi se gândeşte la ea în orice clipă, trebuie să simtă că în inima lui ea este pe primul loc. Când soţia va înţelege şi se va convinge că soţul o iubeşte, atunci devine de bunăvoie aşternut picioarelor lui, gata de orice jertfă.

Soţia, de multe ori, are faţă de soţ un comportament copilăros. De multe ori face mofturi şi nazuri de copil mic. Tu, ca soţ, trebuie să te cobori „la mintea ei”, să nu-i dispreţuieşti cererile, să încerci să i le satisfaci şi astfel să aduci echilibrul în familie, deoarece în familie toată atenţia trebuie îndreptată către mădularul cel slab (firav, neputincios, n.n.) care este femeia.

Dacă femeia nu simte tandreţea soţului, golul din inima ei nu va fi umplut nici de dragostea părinţilor, nici a propriilor copii. Atât de mare e taina căsătoriei, încât golul creat în inima femeii de lipsa afectivităţii soţului nu poate fi umplut nici măcar de dragostea propriilor copii! Soţiei nu trebuie să-i ascundeţi nimic, pentru că va veni vremea când veţi fi descoperiţi. Să-i spuneţi totul şi să vă consultaţi cu ea în toate. Nu e bine ca soţia să afle cele ascunse ale voastre de la rude, de la colegi, ori de la prieteni. Să ştiţi că firea femeiască este pururea bănuitoare, suspicioasă. Tot timpul se îndoieşte şi se întreabă: „Oare mă iubeşte soţul?” Iar dacă va găsi motive de suspiciune, devine fiară. De aceea, trebuie să ştiţi că singurul lucru care o poate cuceri şi poate uni familia este tandreţea. Soţul ideal nu o strigă pe soţie pe nume. După căsătorie, adevăratul nume al soţiei trebuie să fie doar „iubito”. Atunci cei doi vor fi cu adevărat trup şi suflet.

Dacă îţi greşeşte cu ceva soţia, nu-i răspunde pe loc, atunci când eşti dominat de mânie, ci seara, în dormitor când veţi fi singuri, să-i spui cu blândeţe: „Ştii, iubito, azi m-ai întristat cu cutare lucru”. Iar dacă îi arăţi blândeţe îi va pare rău, va plânge şi îşi va cere iertare.

Dacă soţul pleacă undeva şi „uită” să-i spună soţiei, iar aceasta află de la colegii de serviciu, de exemplu, atât de mare este rana sufletească pricinuită de faptul că nu este ea prima căreia soţul să-i spună despre acest lucru, încât cu greu îşi revine. Este nevoie, deci, de multă atenţie. Dacă soţia va înţelege că soţul îi este alături, atunci este capabilă de orice jertfă. Firea feminină are nevoie de cea a bărbatului. Vedeţi, chiar şi la mănăstirile de maici, dacă nu există un duhovnic bun, singure nu pot spori. Întotdeauna firea femeiască are nevoie de sprijinul firii bărbăteşti.

Aşadar, pe cât puteţi, trebuie să vă rugaţi împreună acasă. Rugăciunea făcută în comun uneşte familia. Dacă puteţi, dimineaţa rugaţi-vă împreună, iar seara faceţi împreună Pavecerniţa.

E bine ca soţii să se spovedească la acelaşi duhovnic şi să se împărtăşească la aceeaşi Sfântă Liturghie, să meargă amândoi la aceeaşi biserică. Acesta este un lucru care îi uneşte foarte mult.

A venit recent un tânăr la Vatopedi şi mi-a spus: „Cunosc o fată şi în curând ne vom căsători”. ÎI întreb: „Vă înţelegeţi bine?”. „Gheronda, ne înţelegem foarte bine în toate”, îmi zice. „Este credincioasă, merge la biserică, e ortodoxă?”. „Gheronda, să ştii că e singura chestiune pe care n-am discutat-o!”. „Măi băiete – i-am zis atunci – acesta era primul lucru pe care trebuia să-l puneţi în discuţie. Dacă nu vă identificaţi în lucrurile duhovniceşti, în credinţă, atunci căsătoria voastră e de pe acum destrămată”. Nu se poate altfel. Temelia căsătoriei este împreuna păşire pe drumul credinţei. Altfel toate sunt în zadar. La Vatopedi este un monah care a fost căsătorit, dar nu mergea la biserică nici el, nici soţia. Odată însă ne-a vizitat şi, cercetându-l harul Duhului Sfânt, s-a schimbat şi a început să se spovedească şi să frecventeze biserica. Soţia însă era împotrivă. Intr-o bună zi i-a zis: „Nu vreau să mergi la biserică! Să pleci de la mine!”. Erau căsătoriţi de trei ani. Din fericire nu aveau copii, aşa încât el şi-a luat bagajul şi a venit la mănăstire. Vreau deci să spun că pentru o căsătorie reuşită, pentru o familie unită, o condiţie de bază este această împreună-păşire în viaţa duhovnicească.

ÎNTREBARE: La conferinţă aţi spus că ascultarea monahilor este diferită de cea a mirenilor; atunci noi cum să aflăm calea cea dreaptă dacă nu facem ascultare de duhovnic?

A. E.: Desigur, un mirean nu face ascultare cum trebuie să facă un călugăr faţă de stareţ, însă pe cât puteţi, să ascultaţi de duhovnic.

Esenţa este aceasta: dacă un mirean doreşte să facă ascultare de duhovnic aşa cum ar face un monah faţă de stareţ, poate s-o facă, mai ales dacă el însuşi doreşte. Însă duhovnicul nu trebuie să ceară astfel de ascultare de la cei care i se spovedesc. Deci dacă cineva vrea să ne ceară sfatul în orice, noi ca duhovnici îl dăm cu bucurie, însă nu este corect ca duhovnicul să considere că mireanul păcătuieşte dacă nu-i cere sfatul. Păcătuieşte doar monahul care nu-l întreabă pe stareţ.

Î: Vreau să vă întreb dacă un mirean care se mai tulbură la serviciu se poate împărtăşi (cu aceeaşi spovedanie) la sărbători apropiate!

A.E.: Trebuie să-ţi consulţi duhovnicul. Depinde dacă el te dezleagă la împărtăşanie, depinde de starea ta lăuntrică, de păcatele pe care le-ai făcut. Toate acestea le va judeca duhovnicul şi el îţi va răspunde.
Din păcate acum trebuie să plecăm. Maica Domnului fie cu voi toţi!

Sursa: „Mărturie athonită în România”, lucrare editată de Sfânta Mănăstire Vatopedi, 2004.

Se va prelua cu precizarea sursei Blogul Sfântul Munte Athos

[P] Pelerinaje la Muntele Athos

Anunțuri

Posted on 8 Februarie 2012, in 02. Mănăstirea Vatopedi, Efrem Vatopedinul, Texte duhovnicești and tagged , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 17 comentarii.

  1. Mi se pare atat de absurd sa dati sfaturi cuplului casatorit, cand dati dovada ca nu stiti prea multe despre femei si despre modul lor de a gandi, si le considerati a fi elementul „slab”. V-ati dori dvs, barbatii, sa aveti puterea unei femei, puterea de a simti, de a lupta, de a iubi, de a munci, de a se dedica si de a se sacrifica, insa din pacate sunteti departe si de a le intelege. Nu scrieti despre ce nu cunoasteti, poate sunt pierduti care chiar cred ce scrieti, si mai mult ii indepartati decat sa-i ajutati.

    • Comentariul dumneavoastră dovedeşte că nu aţi citit cuvântul Stareţului Efrem, probabil că v-aţi poticnit într-un termen ce nu v-a sunat prea bine la ureche şi aţi renunţat să îl parcurgeţi până la capăt.
      Nu cred că ar putea fi o recomandare făcută bărbaţilor mai delicată, mai aproape de cunoaşterea sufletului femeiesc, care să acorde atâta consideraţie şi înţelegere femeii! Însă fiecare discerne în funcţie de măsura creşterii sale duhovniceşti. Cine poate să primească sfaturile de mai sus e un binecuvântat, el şi casa lui.

  2. Mi-a placut foarte mult articolul. Afirmatia ca femeia e mai slaba e destinata strict barbatului si e menita sa nasca in sufletul acestuia dorinta innascuta de a fi de folos aproapelui. Spune-i barbatului ca partenera lui e tare, iar el e slab, si instinctiv acesta se va retrage si va cauta pe altcineva caruia sa i se dedice. Daca ea e mai puternica, atunci el nu are nici un rost langa ea. Aceasta este, dupa mine, explicatia afirmatiei si nicidecum injosirea femeii. In multe aspecte ale vietii, femeia intrece barbatul. Dar asta trebuie spusa femeii si nu barbatului!

  3. Eu, ca femeie, cand am citit ca femeia e mai slaba, am zis in gand: ASA ESTE! Fara afectiunea barbatului este f f slaba, dar cu afectiunea lui devine mai puternica si capabila sa lupte cu problemele de zi cu zi, barbatul prin afectiune ii da ei energie, iubirea vindeca organismul de diferite boli trupesti, intareste sistemul imunitar, etc.

    Foarte adevarat ce s-a spus in articol, in absolut toate sfaturile date !!

  4. mi se pare ironic ca un calugar sa dea sfaturi cuplurilor.Mai e si misogin cum sunt toti calugarii de altfel, care inafara de repect pt mama care i-a nascut nu prea au.Firea feminina e slaba…firava..habar nu au ce zic.atunci de ce femeia duce toata casa, creste copiii si ii naste?sa vad eu un barbat nascand si dupa o sa mai stam de vorba

    • Se pare ca n-ati inteles esenta mesajului. Cuvintele Staretului sunt pline de dragoste.
      Cand vorbeste despre firea slaba a femeii se refera la sensibilitate, nu la puterea de a duce casa, dupa cum se poate deduce din exemplu oferit.
      Inainte de a fi calugar, este preot si calauzitor de suflete. Nu cred ca trebuie sa ceara cuiva voie cand isi alege temele.
      De fapt, e un raspuns la o intrebare pusa din public la o conferinta.

  5. Articolul este fantastic. Sfintitul staret stie ce vorbeste! Tot ce-a spus este absolut ADEVARAT! EXPERIENTA VIETII nu se poate cumpara, nu trebuie sa traiesti cu o femeie sa stii cum este sau cu un barbat, aici vorbim cu un Staret cu viata sfanta! Pusnicii cum stiu ce se intimpla in lume, ca nu au tv sau radio, etc! NU uitati de darurile DUHOVNICESTI ce le primesc alesii DOMNULUI! EI AFLA TOTUL, au acces la ceea ce noi nu visam! Bunul Dumnezeu sa fie cu noi cu toti. Amin!

  6. Sa nu uitam totusi ca Parintele staret vorbeste in limba greaca…Iar un traducator la o conferinta, presat de rapiditatea cu care trebuie sa traduca, poate folosi in traducere un cuvant care are inteles apropiat de cuvantul grecesc original…la fel si cu acel „femeie slaba”…inlocuiti va rog cu „sensibila” si nu va mai exista nicio neintelegere…sa nu mai spun ca in tot acest text nu exista nici macar o picatura de misoginism…ba chiar e plin de indemnuri pt barbati si povete: cum sa inteleaga femeia si in ce fel sa se poarte cu ea („cu tandrete”)…P.S. :l-am cunoscut personal pe Parintele Efrem si confirm ca e un duhovnic minunat si desi pare greu de crezut pt unii, cunoaste atat de bine viata de familie din scaunul de spovedanie incat te uimeste cu raspunsurile pe care ti le da la intrebarile puse… Toate bune!

  7. Vad totusi ca sfaturile sunt doar pentru soti dar pentru sotii!doar barbatul sa fie tandru,sa o inteleaga dar invers n am citit nimic!

  8. ,,Dacă se ajunge însă la căsătorie înseamnă că aceasta este acceptată de Dumnezeu….. ,,

    • Nu înțeleg de ce unii s-au unele se agită, când un monah, preot sau stareț vorbește despre taina căsătoriei. Eu unul mă regăsesc în tot ceea ce spune și nu trebuie să rastalmacim noi cuvintele pe înțelesul nostru.Femeia si bărbatul is slabi și puternici la rândul lor,nu e nici unul mai puternic ca altul ,sunt la fel puternici împreună.

  1. Pingback: pridvorul lui laurentiu dumitru » Blog Archive » Ultimele cincisprezece postări pe blogul Sfântul Munte Athos

  2. Pingback: Sfaturi pentru soţi, Starețul Efrem Vatopedinul: RUGĂCIUNEA ÎN COMUN UNEŞTE FAMILIA « PELERIN ORTODOX

  3. Pingback: Catedrala Ortodoxa Romana din Sfantu Gheorghe Sfaturi pentru soţi, Starețul Efrem Vatopedinul |

  4. Pingback: Sfaturi pentru soţi | Santinela ortodoxa blog

  5. Pingback: Parohia “Sf. Nectarie Taumaturgul” – Coslada (Madrid) » Blog Archive » Sfaturi pentru soţi, Starețul Efrem Vatopedinul

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: